2015. május 2., szombat

Orchidea mentés

A lepkeorchidea mentésem menetét olvashatod ebben a bejegyzésben. Remélem tudok vele segíteni, ha valaki hasonló cipőbe kerülne, mint én.

A lépéseket mobiltelefonnal fotóztam, így előre is elnézést kérek a képek minőségéért, de remélem ez a tartalmat nem befolyásolja.


Ezt a kis növényt a télen vettem kezelésbe, és nagy bizalommal vágtam neki a rehabilitációnak. :)

A kiindulási állapot. (2015.02.01)


 A levelei puhák és ráncosak voltak.

 A cserép falán zöld, algához hasonló bevonat látszott.



 A lehangoló állapot ellenére a virágszáron egy új hajtással próbálkozott.

Látszik, hogy a gyökérzet nem egészséges.


 Metszés előtt:

 És metszés után:


Ennyi maradt belőle. A barna színű rész teljesen elhalt, így az egészet levágtam. A képen még látszik a virágszár, de azt is eltávolítottam, hogy véletlenül se annak a nevelésével legyen elfoglalva, hanem gyökérre "gyúrjon". A sárga levél még nem akart magától leesni, így rajtahagytam. Mivel drasztikusan megmetszettem reméltem, hogy ez is segít abban, hogy ameddig csak "működik" a  levél addig segítse a túlélését.


 És itt az első fázis vége. Vizes mohára helyeztem, majd egy zacskóba csomagoltam, hogy a párás körülményeket megteremtsem.


A mohás megoldás átmenetileg jól jött, de nem vált be.
Egyrészt nagyon hamar kiszáradt, és naponta kellett locsolgatni, másrészt sajnos penészedni kezdett a még épen maradt pár szál gyökér is.
Ezért más megoldást kerestem.
Virágüzletekben lehet kapni úgynevezett zselégyöngyöt (másnéven aquagyöngy) mindenféle színben, amit ha vízbe áztatunk megszívja magát és utána ebbe tehetjük a növényt.
Egy ilyen zacskó pár száz forintba kerül.

Így néz ki:

Egy éjszakára vízbe kell áztatni, reggel pedig már le lehet önteni róla a felesleges vizet és készen is  van. Azt olvastam valahol, hogy gyökereztetési célra jobb ha felforralt, majd lehűtött vízbe áztatjuk a golyókat, ezért én is így csináltam.

Íme a kész állapot. Ebbe a vázába raktam bele az orchideát, csak sajnos az a fotó pont kimaradt így egy másik növénnyel szemléltetem.

A vázát az ablak elé állítottam és nem is háborgattam sokat, csak kb. hetente egyszer kivettem belőle az orchit és lefürdettem.
Egy idő után elkezdtek kisimulni a levelek és a gyökerek sem voltak már olyan ráncosak, mint az elején.
Itt már nagyon megörültem. Azonban levél vagy gyökér kezdemény még nem mutatkozott.
Ez a stagnáló állapot elég sokáig tartott, így már én is kicsit kezdtem elcsüggedni. Ha valaki követné a példámat mindenképpen legyen türelmes és hagyja erőt gyűjteni a növényt! :)

A biztató jelek (2015.03.26.)

Na itt már látszik, ahogy szépen kisimultak a ráncos levelek és a gyökerek is szép teltek (és egy picit rózsaszínek a zselégyöngy színe miatt).

 Végre végre! Beindult egy új levél!!! :)

 És egy pici gyökér is megjelent! :)

Lassan eltelt 2 hónap így sok nedvesség távozott a gyöngyökből és kicsit össze is mentek. Emiatt időszerűvé vált egy újabb áztatás. Most azonban nem sima vízbe kerültek, hanem fahéjas vízbe. Köztudott ugyanis, hogy a fahéj egy nagyon jó gyökereztető hormon, és szaporításnál érdemes a növénykéket őrölt fahéjba mártani, hogy hamarabb gyökeresedjenek.
Így tehát megszórtam az áztató vizet egy kis fahéjjal és aztán a fahéjas vízzel megszívódott gyöngyökbe került vissza a kis harcos növényem. (A fahéj abban is segített, hogy az eddigre már kissé poshadt szagú zselégyöngyök illatát is felfrissítette.)

A célegyenes (2015.05.01.) 

Az utolsó egy hónap alatt nagyon beindult a növekedés.
Az eddigi egy új levél mellett már a második bújik, és a gyökerekből rögtön három is nőni kezdett. (Remélem ebbe a fahéj is besegített!)


A friss-zöld gyökerek:
Időközben egy gyökér szépen lassan elhalt, de ha ilyen mértékben jön az utánpótlás, akkor már nem lehet baj! :) Illetve az is látszik, hogy a régi gyökereken is megjelentek a friss növekedés nyomai.

Még egy picit várok, hogy olyan hosszúak legyenek, hogy beleérjenek a cserépbe és akkor végre orchideaföldbe kerülhet és visszatérhet az eredeti gazdájához a társai közé.

Remélem hasznosnak bizonyulnak a leírtak és ha úgy döntesz, hogy te is megpróbálod, akkor szívesen veszem kommentben a tapasztalataidat!

Regina





8 megjegyzés:

  1. Regina, ilyen közérthető leírást, főleg képekkel, még nem is olvastam! Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. nagyon ügyes vagy Regina! és reményt adtál azoknak, akik már kevésbé hittek a haldokló Orchideájukban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha tudtam segíteni a tapasztalataimmal! :) Csak ez tényleg lassú folyamat, de megéri kivárni.

      Törlés
  3. Van két jelöltem (sajnos) kipróbálom az ajánlásodat. Hátha rajtuk is segít. Köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem összekapták magukat a jelöltjeid! :)

      Törlés
  4. Szia Regi,

    te vagy a ments varam, ez a poszt alapjan mertem elkezdeni rehabilitalni az en kis orchideamat ( a tobbiek mar kukaba akartak tenni). Sajnos nalam ugy lattam a gyongyot nem szereti, meg jobban elkezdett szaradni, igy egy pohar vizbe tettem. Azota a levelei jobban neznek ki, de volt egy kis ujhajtas a szaron (amit nem vagtam le, marmint a szart, mert tul sok leggyoker vagy mi van rajta (igen, teljesen kis benacska es tudatlan vagyok) es feltem ,hogy az is kell neki. Nos a kis ujhajtas elment, viszont alul is elkezdett egy noni, es o meg eros pici es zold. Neha teszek orchidea tapot a vizbe. Ebben a stadiumban mit tanacsolsz?

    VálaszTörlés
  5. Szia Van egy orchideám aminek se gyökerese szára csak két levelevan:) kuka vagy próbáljam meg a gyöngyöket?
    Köszi ha válaszolsz:)

    VálaszTörlés